کشاورزی

کرم خراط: 7 روش نابودی بصورت 100%

روش های مبارزه با کرم خراط

کرم خراط، بزرگ ترین و خطرناک ترین آفت در کشاورزی است که اگر کمی به آن توجه نکنید درختی که سالها تلاش کرده اید تا رشد کند خشک میشود. این کرم با خوردن مغز شاخه باعث خشک شدن شاخه میشود، که ما در این صفحه علاوه بر معرفی این کرم به شما 7 روش موثر را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید بصورت 100% این آفت را از بین ببرید. از همین خاطر نگران نباشید، چرا که بعد از پایان این وبلاگ شما میتوانید به راحتی با این آفت بزرگ مبارزه کنید.

کرم خراط چیست؟

اگر در این صفحه هستید بی شک با کرم خراط آشنا هستید. کرم خراط همان طور که میدانید یک کرم ساقه خوار یا تنه خوار درخت است که باعث خشک شدن درخت میشود. این کرم معمولاََ کرمی زرد رنگ است که، خال های سیاه رنگ یا قهوه‌ای بر روی خودش دارد. از لحاظ جنسیت نیز این کرم دارای نر و ماده است که طول کرم ماده 35 میلی متر و طول کرم نر 25 میلی متر است. کرم خراط پس از رشد کامل به طول 50 الی 70 میلی متر هم میرسد که تبدیل به شب پره میشود. حشره آن نیز سفید رنگ است که دارای خال های خاکی تا سیاه است که در تصویر پائین عکس آن را مشاهده میکنید. 

در این بخش شما با کرم خراط چیست؟ آشنا خواهید شد.

صدمه کرم خراط به درخت

صدمه اصلی که کرم خراط به درخت وارد میکند، خشک شدن آن است. این کرم با خوردن مغز چوب، باعث میشود تا مواد مغزی به شاخه های بالا تر نرسد و درخت شروع به خشک شدن میکند. اما اگر در باغتان قدم بزنید متوجه وجود این آفات بزرگ در باغتان میشود. شاخه های خشک شده که با یک باد کوچک به زمین میوفتند، از اثرات کرم خراط است. این کرم در ابتدا تاج درختان و سرشاخه ها و شاخه های اصلی را به ترتیب مورد حمله قرار میدهد که بعد از آن وارد تنه اصلی و ریشه میشود که مقابله کردن با آن در این مرحله بسیار سخت میشود. پس اگر باغدارا یا کشاورز هستنید بصورت مدوام درختان را چک کنید تا از بروز رخداد های بزرگ و جبران نشدنی جلوگیری کنید.

نحوه حرکت کرم خراط در درخت

کرم خراط، ابتدای حمله به درخت از شاخه های کوچک شروع میکند که رفته رفته که نیاز غذایی آنها زیاد میشود که به سمت شاخه های بزرگ تر و اصلی میروند. لارو های کرم تا لحظه پرواز در داخل درخت می‌مانند و ثانیه به ثانیه مشغول خوردن درخت هستند و همین مسئله نیز یکی از اصلی ترین دلایل نگرانی کشاورزان است. پس با اقدامات پیشگیرانه درخت و باغ خودتان را از شر این آفت بزرگ نجات دهید.

کدام درخت بیشتر در خطر کرم خراط است؟

یکی از درختانی که بیشتر در معرض خطر کرم خراط قرار میگیرد، درخت گردو است. طی تحقیقات این چند سال اخیر درختان گردو از محبوب ترین درختان برای کرم های خراط بوده که باغداران گردو باید نسبت به دیگر باغداران بیشتر مراقبت کنند. از همین رو طی برسی های اخیر استان های همدان، فارس، کردستان و آذربایجان شرقی استان هایی هستند که بیشترین رتبه وجود کرم خراط در آنها دیده شده است. اما باید بگوییم که خراط در درخت های دانه دارد مثل سیب و هلو و زردالو و آلو و غیره نیز در معرض خطر کرم خراط قرار میگیرند پس با برسی های پی در پی از بروز رخداد های بزرگ در باغتان جلوگیری کنید.

تصویر کرم خرازی که در حال خوردن شاخه گردو است.

ویدیو مبارزه با کرم خراط

در این ویدیو که توسط مجموعه سمپاش آنلاین تهیه شده، شما بهترین و راحت ترین روش مبارزه با آفت کرم خراط را مشاهده خواهید کرد.

روش مبارزه با کرم خراط

برای مبارزه کردن با کرم خراط، 7 روش قرار است بگوییم که به طور 100% بتوانید با آن مقابله کنید.

1- محافظت از درختان

طی تحقیقات و برسی هایی که صورت گرفته درختانی که رسیدگی بهتری داشتند، خیلی کمتر درچار آفت کرم خراط شده‌اند. از همین رو اولین قدم برای مبارزه کردن و مقابله با کرم خراط این هست که به درخت خودتان رسیدگی کنید. آبیاری کردن درست و کافی که باعث تقویت درخت شود و استفاده از کود های مناسب میتواند تا 98% از آلوده شدن درخت به کرم خراط جلوگیری کنید. همیشه پیشگیری خیلی راحت است از همین رو با استفاده از دو روش گفته شده در این قسمت شما میتوانید از ورود کرم خراط به داخل درختان خودتان جلوگیری کنید.

2- سمپاشی در زمان مناسب

سمپاشی کردن یکی از اصول اولیه در کشاورزی است که، باید در زمان مناسب به روش درست انجام شود تا نتیجه خوبی را مشاهده کنید. برای سمپاشی مبارزه با کرم خراط بهترین ماه برای سمپاشی خرداد ماه است. این سمپاشی دارای سه مرحله است که مرحله اول 15 تا 30 خرداد ماه انجام میشود و مراحل بعدی نیز به فاصله 15 روز یکبار است که حتما سه بار در سال انجام دهید. پس سمپاشی کرم خراط سه مرحله دارد که از اواسط خرداد شروع میشود و هر 15 روز یکبار هم باید سمپاشی کنید تا سه مرحله سمپاشی درخت تکمیل شود. برای اینکه تاثیر سمپاشی شما بیشتر شود، حتماََ از سمپاش زنبه ای یا سمپاش فرغونی استفاده کنید که به دلیل قدرت بالایی که دارند به شما این امکان را میدهند تا کاملاََ تمام نقاط درخت را سمپاشی کنید.

بهترین سموم برای مبارزه با کرم خراط

سم مناسب کرم خراط: برای صد لیتر

  • آوانت پنجاه سی سی +فن والریت 200 سی سی
  • آوانت پنجاه سی سی + سایپرمترین 50 سی سی
  • فن والریت 200 سی سی+سایپرمترین 50 سی سی

3- استفاده از کنفیدور

تا این بخش شما را با مبارزه به روش سمپاشی و تقویت درخت آشنا کردیم. اما یک مسئله مهم دیگر هم این است که باید در آبیاری درختان از کنفیدور استفاده کنید. کنفیدور این توان را دارد که، کرم خراطی که داخل تنه است را نابود کند که جواد دهی این روش 80% میباشد. از همین رو در آبیاری درخت میتوانید از 15 تا 50 سی سی کنفیدور استفاده کنید تا شاهد از بین رفتن کرم خراط داخل تنه درخت باشید. اما شاید سوال بپرسیبد که گونه از کنفیدور استفاده کنیم؟ که پاسخ به آن خیلی ساده است. اگر استخر آبیاری دارید در استخر حل کنید ولی اگر بصورت قرق آبی است باید توسط یک مخزن سم را با آب مخلوط کنید و به سمت درخت بفرستید.

4- پر کردن حفره ها

کرم خراط، با سوراخ کردن تنه وارد درخت میشود. از همین رو شما باید این حفره ها را پر کنید تا از ورود مجدد کرم خراط برای تخم گذاری جلوگیری کنید. این روش کمی زمان بر است ولی اگر درختان کمی دارید میتوانید از آن استفاده کنید. ابتدا یک سم مفتول یه سیم کلاج را بر میدارید و داخل حفره های ایجاد شده میکنید تا کرم ها از بین بروند. بعد از آن باید با خمیر مخصوص آن حفره ها را پر کنید که آن خمیر ها میتوانند خمیر آنتی تارلو یا زئوزران هستند. اما اگر نمیخواهید این خمیر ها را خریداری کنید میتوانید از مل نقاشی یا سم فن والریت استفاده کنید.

خمیر آنتی تارلو یا زئوزران، یک خمیر برای پر کردن حفره هایی است که توسط کرم خراط ایجاد شده است.

5- استفاده از روش های بیولوژیک

گاهی وقت ها طبیعت نمیتواند به خوبی چرخه را مدریت کند. از همین رو مثل این روز ها شما شاهد فراوانی کرم خراط ها هستید. اما ما چطور میتوانیم به طبیعت کمک کنیم تا بتوانید دوباره چرخه را کنترل کند؟ ببنید در این روش ما به شما روش بیولوژیک را توصیه میکنیم. در این روش شما باید دست به دست هم دهید و برای منطقه خودتان از پرندگان و حشرات شکارچی استفاده کنید تا بتوانید چرخه را دوباره به طبیعت برگردانید. این روش هزینه های زیادی دارد که باید توسط افراد بسیار زیادی انجام شود تا یک منطقه بزرگ را پوشش دهد.

6- کنترل مکانیکی

کنترل مکانیکی کرم خراط، روشی است که در مقایسه با کنترل بیولوژیک بسیار راحت و کم هزینه تر است. دراین روش شما با گذاشتن تله های چسبی میتوانید آنها را گرفته و نابود کنید که میتواند به کلی تعداد آنها را کم کند. اما این روش تنها با انجام یک نفر سودمند نخواهد بود و تمام باغداران و کشاورزان یک منطقه باید دست به دست هم دهند و با گذاشتن تله آنها را نابود کنند. در این روش همچنین توصیه میشود که درختان و شاخه های خشک و آلوده را قطع کنید و بسوزانید و از نگه داشتن شاخه و چوب کنار باغ جداََ خودداری کنید.

تله چسبنده کرم خراط

7- نظارت و برسی منظم

وجود کرم خراط، بصورت طبیعی مشکل ساز نیست، اما چون طبیعت نتوانسته جمعیت آنها را کنترل کند باعث بروز این مشکل بزرگ شده است. اما چاره کار چیست؟ در بالا ما به شما روش هایی را گفتیم که با استفاده از آنها میتوانید بصورت 100% با کرم خراط مبارزه کنید. اما یادتان نرود که همیشه نظارت و برسی منظم داشته باشید. چرا که، باغدار و کشاورزی موفق است که بتواند در در زمان درست و قبل از وقوع فاجعه آفت را شناسایی و با آن مبارزه کند. پس یادتان نرود که همیشه درختان را برسی کنید تا از رشد آن آفت به باغ و مزرعه خودتان جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در این وبلاگ سمپاش آنلاین تمام سعی و تلاش خودش را کرد تا با دادن اطلاعات کامل به شما باغداران و کشاورزان کمک کند تا بتوانید با آفت کرم خراط مقابله کنید. کرم خراط امروزه در سراسر نقاط کشور وجود دارد و شما باید با استفاده از روش های بالا با این آفت خطرناک مبارزه کنید. همچنین در مجوعه سمپاش آنلاین کارشناسان کشاورزی وجود دارند که میتوانند در امور باغبانی و کشاورزی مشاوره دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد امور کشاوری با واحد مربوطه ارتباط بگرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن کشاورزی خودتان را پیش ببرید.

دیدگاهی در مورد “کرم خراط: 7 روش نابودی بصورت 100%

  1. وحید هاشمی گفت:

    بسیار ممنون بابت توضیحات خوبتون عالی هستید.

    1. سمپاش آنلاین گفت:

      سلام و احترام خدمت شما آقای هاشمی، لطف شما پایدار.

  2. سعید باقری گفت:

    کرم خراط واقعا نابود کننده درخت گردو هست، ممنون بابت توضیح خوبتون.

    1. سمپاش آنلاین گفت:

      سلام جناب باقری بله متاسفانه کرم خراط آفت بزرگی است که امروزه باغداران زیادی گرفتار آن هستند، لطفتون پایدار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *